Spektakle

ELEKTRA
 

 

ELEKTRA   Eurypidesa

Cheironomia (gesty)/ Esej Teatralny

Spektakl powstał w koprodukcji z Der Hebbel am Ufer Theater w Berlinie

 

Nota reżyserska:

ELEKTRA wg. Eurypidesa - Tragedia uczuć

"Elektra" Eurypidesa jest melodramatem jak mówią uczeni, gatunkowo pomiędzy tragedią a dramatem satyrowym, z efektami heroikomicznymi. Ma konstrukcję niehomogeniczną. W sztuce rozpoznaje się zapożyczenia, wtręty (niektóre dodane po śmierci Eurypidesa), kompilacje, niezgodności, wywołujące spory czy niektóre słowa powinni wypowiadać ci a nie inni bohaterowie.

Mity w teatrze greckim były bez przerwy przerabiane i reinterpretowane. Eksperymentowano i wystawiano warianty ("wariacje") ze śmiałością, której trudno doszukać się w późniejszych epokach. Bardzo niewiele w opowieściach mitycznych jest niezmienne i sztywno ustalone. Fabuła, pisał Oliver Taplin, nie była ważna, ważne było jak poeta zmieniał ją w dramat. "Ograniczenia są niewielkie, przestrzeń dla artyzmu ogromna"(świadek Taplin). Eurypides i inni nie tylko dostarczali tekstów ale byli też kompozytorami, choreografami i reżyserami. Musieli prowadzić próby, których proces mógł być uciążliwy, pełen napięć, zmian, poszukiwań inwariantów, napadów euforii i zwątpień, inwencji i odrzuceń, zmieniającego się tempa, kapryśnej dynamiki i wariackich pomysłów.

 

PRASA:

Imponująca mieszanka dyscypliny i energii (...). Oni przypominają nam, że grecka tragedia była z założenia raczej całościowym, totalnym doświadczeniem teatralnym a nie powściągliwym wydarzeniem poetyckim. I choć łapie się tylko część znaczenia, to rezultatem tego jest wrażenie oglądania Eurypidesa w rozbłysku błyskawic (...)

Michael Billington, The GUARDIAN, Londyn, 3.02.2006

Staniewski przeszuflowuje tekst, dzieli i zamienia epizody, łączy ze sobą przeszłość i przyszłość, przeplata akcję muzyczno-plastycznymi cytatami i demonstracjami. Sam tekst jest przy tym daleki od pierwotnego. Także i to, że rozbrzmiewa onw  różnych językach (polskim, angielskim, starogreckim, rosyjskim) nie zawsze zrozumiałym dla widza, nie ma ani trochę wpływu na odbiór i wrażenie wizualno - emocjonalne. (...)Jeszcze jeden sukces Staniewskiego - stworzenie osobliwej techniki gestów, nazywanej cheironomią. Przy czym, gesty te nie są wymyślone, ale ironiczne i luźno skopiowane z oryginalnych sztuk antycznych. (...) Najważniejsze jest zadowolenie z samego procesu gry, trafiającej do wyższych zmysłów, lecz niezbyt nimi obciążonej. Co ciekawe, w ten proces delikatnie i praktycznie bez sprzeciwu wciągani są także widzowie. A taką jedność, jak wiadomo, ceni się chyba najbardziej.

KULTURA no 1, by Irena Alpatova, Moscow, Russia

Spektakl jest kontynuacją ekploracji reżysera Włodzimierza Staniewskiego antycznogreckiej muzyki i ikongrafii i podejmuje takie tematy jak nieszczęście wygnania, żądza zemsty, tabu kazirodztwa i niekończące się zmagania o wolność. Staniewski przekształca narracyjność spektaklu w fizyczność, gesty, działania i ruch; okrajając teksty do ich esencji, tworząc w pełni organiczny świat spektaklu, w którym historia opowiadana jest nielinearnie.

NEW YORK THEATRE EXPERIENCE, Inc NY, New York, USA

ELEKTRA Ośrodka Praktyk Teatralnych "Gardzienice" może (...) plasować się jako najbardziej żywy wykład o semiotyce, jaki kiedykowliek powstał. (...) Choć na motywach sztuki Eurypidesa Staniewski (przy współpracy Mariusza Gołaja) powołuje nielinearną interpretację. (...) Taki brak intrygi nie powoduje jednak nigdy, by spektakl stawał się nieciekawy czy trudny w odbiorze, raczej tym bardziej absorbujący.

THE VILLAGE VOICE, by Alexis Soloski, New York, USA

Fizyczność i gesty użyte podczas spektaklu są (...) pulsującymi życiem obrazami ruchomego witraża. (...) Wiodący aktor i współtwórca Mariusz Gołaj jest niczym awangardowy polski Jack Nicholson. Jego spektakl jest miejscami wstrząsający, zabawny, szalony, i głęboko osobisty. Jako Eurypides, i nawet kiedy usuwa się w cień i pałeczkę przejmuje Elektra, zawsze jesteśmy z nim, w jego dziwacznej, koszmarnej podróży. Anna-Helena McLean, grająca Elektrę, uderza w histerię, czystą i złożoną, poprzez swe gestykulacje, śpiew i grę na wiolonczeli.

 NEW YORK TIMES - in the resp; em. nachogringo, NY, USA

Ta pieczołowicie zoriestrowana eksperymentalna technika (...) łączy antyczne teksty i przekazy oralne z rdzennymi środkami wyrazu.

NEW YORK TIMES, by Phoebe Hoban, New York, USA

 


Reżyseria, adaptacja tekstu, dramaturgia muzyki i gestu: Włodzimierz Staniewski

Współpraca: Mariusz Gołaj

Przekład: Jerzy Łanowski

Adaptacja dawnych pieśni: Enkymasin, Tripoda Mantheion, Promoleth Helicona, Hode Galatan, Archan auxet Ageratoi, Asklepion Aeisomen - Maciej Rychły
Autophonoi - Anna-Helena McLean

Animacja: Daniel Tumanowicz, Rafał Tumanowicz 

Obsada Premierowa: Mariusz Gołaj, Joanna Holcgreber, Marcin Mrowca, Grzegorz Podbiegłowski, Anna Dąbrowska, Anna-Helena McLean, Elżbieta Rojek, Agnieszka Mendel, absolwenci III Akademii Praktyk Teatralnych "Gardzienice"

W kolejnych spektaklach występowali między innymi: Julia Bui-Ngoc, Karolina Cicha, Bartosz Nowakowski, Esztella Levko Benedykt Hitchins, Justyna Jary, Aleksandra Gronowska, Barbara Songin, Alicja Żmigrodzka, Marek Kościółek, Maniucha Bikont, Emilia Śniegoska, Emilia Raiter, Marie Paskova, Alina Jurczyszyn, Ivor Houlker, Artem Manuilov, Martin Quintela, Lia Ikkos Serrano, Jan Żórawski

Obecna obsada: Mariusz Gołaj, Joanna Holcgreber, Marcin Mrowca, Anna Dąbrowska, Paweł Kieszko, Dorota Kołodziej, Kacper Lech, Tetiana Oreshko, Magdalena Pamuła, Maciej Gorczyński, Gabriela Żmigrodzka/Karolina Rudaś i absolwenci Akademii Praktyk Teatralnych. Muzycy: Gabriela Żmigrodzka/Karolina Rudaś, Lubomir Ischuk, Rafał Granat, Filip Pysz, Kamil Gosek, Kacper Gosek, Szymon Kałużny

Pierwsze prezentacje: styczeń 2004 - w ramach festiwalu "Polski Ekspres" organizowanego przez Teatr Hebbel am Ufer w Berlinie.

 

 
 
 
 

Europejski Ośrodek Praktyk Teatralnych
założony, budowany i prowadzony
przez Włodzimierza Staniewskiego

 
Wydarzenia SpecjalneMediaMapa serwisuBIP

Copyright © 2013 - 2017 by Europejski Ośrodek Praktyk Teatralnych Gardzienice | Realizacja JMC

 
 
 

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies

Zamknij X