Gardzienicki Generator Nadziei

Hymny do Nocy

 

Hymny do nocy



Co musi się stać, by zmienić człowieka tak bardzo, że przybiera nowe imię? Jak mówić o wizji, której opisać nie potrafi nawet ten, który jej dostąpił?

Hymny do Nocy to próba odpowiedzi na pytanie: co zdarzyło się „na jałowym wzgórku", gdzie przed ponad 200 laty Novalis – najmłodszy z ojców-założycieli romantyzmu – przeżył swoje najważniejsze doświadczenie wewnętrzne.

Spektakl wychodzi od przekazanej nam przez poetę wersji zdarzenia, konfrontując ją ze spojrzeniami twórców, otwierając nowe konteksty. Każda z pięciu komnat Gardzienickiego Pałacu, w którym rozgrywa się przedstawienie stanowi próbę innego naświetlenia epizodu, który zmienił życie Novalisa i otworzył nowy etap w historii europejskiej kultury.

W spektaklu wyprodukowanym przez Europejski Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice" udział biorą studenci i absolwenci PWST im. L. Solskiego w Krakowie oraz Akademii Praktyk Teatralnych w Gardzienicach.

Prapremiera spektaklu odbyła się w ramach sympozjum „Sentio: Novalis" w EOPT w Gardzienicach 20.09.2015. Spektakl prezentowany  był również na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Błądzących w Gardzienicach oraz na Forum Młodej Reżyserii.

HYMNY DO NOCY (na podstawie fragmentów poetyckich Novalisa, S. Lema, S. Wyspiańskiego, S. Weil, M. Blanchot, oraz tekstów własnych);

Prapremiera: Europejski Ośrodek Praktyk Teatralnych ,,Gardziencie'' w ramach sympozjum ,,Sentio: Novalis'' 2015;                       

Obsada: Bartosz Bielenia, Magdalena Pamuła, Maciej Sajur, Anna Bochnak - Fryc,  Kamila Banasiak, Kamil Mróz;

Dramaturgia: Radosław Stępień;

Scenografia / projekcje: Iwona Bandzarewicz;

Muzyka: tradycyjne pieśni niemieckie, polskie, ukraińskie i korsykańskie,                      

Plakat: Iwona Bandzarewicz, Reżyseria: Maciej Gorczyński

Na zakończenie sympozjum w gardzienickim pałacu zespół młodych aktorów z Krakowa pokazał przedstawienie Hymny do Nocy według Novalisa, a właściwie wzdłuż Novalisa, bo w przedstawieniu w reżyserii Macieja Gorczyńskiego, ułożonym dramaturgicznie przez Radosława Stępnia, wyzyskano wiele różnych tekstów, które w tajemniczy sposób pozostają z Novalisowym Hymnem w wyraźnych powinowactwach. Novalis był jak wir, a jego Hymny do Nocy zaświeciły w gardzienickim pałacu czarnym słońcem płynącego światła.                                       

(Krzysztof Rutkowski ,,Teatr'')

Gorczyński pojął teatr jako narzędzie filozoficznego badania – wybór uprawniony praktyką poetycką Novalisa, równie jak konstrukcyjnie przyjęta zasada fragmentaryczności całości. Spektakl oparty został na słowie – wziętym także z Wyspiańskiego, Lema czy Simone Weil – i rozegrany jako seria stacji w kilku salach gardzienickiego pałacu. W sposób aktorsko czysty, ale dopuszczający różne konwencje gry, z oszczędnymi elementami scenograficznymi, filmowymi i pieśniami. Projekt odbiegał od teatru, zbliżała się do aranżacji zdarzenia – ale rysował poetycko temat i skłaniał do refleksji.

(Zbigniew Taranienko ,,Didaskalia'')

 

Zwiastun:

https://www.youtube.com/watch?v=9YO4Q1ItcWE
 
https://www.youtube.com/watch?v=X4fKWdLPDCA

 

 
 
 
 

Europejski Ośrodek Praktyk Teatralnych
założony, budowany i prowadzony
przez Włodzimierza Staniewskiego

 
Wydarzenia SpecjalneMediaMapa serwisuBIP

Copyright © 2013 - 2017 by Europejski Ośrodek Praktyk Teatralnych Gardzienice | Realizacja JMC

 
 
 

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies

Zamknij X