Festiwal Generatora Nadziei

Złoty Osioł
 

Złoty Osioł

Esej sceniczny o kobietach i pragnieniu

Na podstawie Metamorfoz albo Złotego Osła Lucjusza Apulejusza z Madaury.

 

W oparciu o teatralno-naukowe ewokacje absolwentów kursu Ekologia teatru prowadzonego przez Włodzimierza Staniewskiego na Wydziale Artes Liberales w roku akademickim 2015/16.

 

Jest to rzecz w postaci naukowego wywodu popartego sceniczną bibliografią. Rzecz o ludzkich przemianach w kształty inne i powrotach we własne dzięki odwrotnemu świata porządkowi. Albo inaczej: jak kochanka robi w osła. Jak kochanka robi w osła? Apulejuszowa kobieta zajęta jest wyłącznie sprawami miłości – pisał Jan Parandowski. Apulejuszowa kobieta jest zła, straszliwa. Nie można jej zaufać. Nie można jej pokochać.

Jednak to właśnie kobieta odczynia urok. Zdejmuje klątwę. Daje spokój i stateczność. Pomaga zakorzenić się w świecie. Ratuje w chorobie. Wyciąga z opresji. Oczyszcza ze zła. Pilnuje bezpieczeństwa domu i spiżarni.

Z Metamorfoz albo Złotego Osła Apulejusza, niczym z apokryfów o pierwszych ludziach, wyłaniają się dwie kobiety. Pierwsza jest wiedźmą, uwodzicielką, jest ciekawska i cielesna. Sprowadza na mężczyzn nieszczęścia, wykorzystuje, manipuluje i prowadzi do zguby. Druga jest czysta, nieskalana, „ślepiącym blaskiem jaśniejąca”, tajemnicza, ale nie kusząca. Jest miłością czystą, samą w sobie, zdolną do naprawy całego zła otaczającego świata.

Do obu kobiet doprowadza nas pragnienie. Pragnienie dosłowne, jak pragnienie wody na pustyni i pragnienie symboliczne – chęć zdobywania, porządkowania świata. Czy w chaosie, który rzucił się Złoty Osioł, pragnienie zwycięża wszystko?

 

Scenariusz: Wiktor Uhlig

Muzyka: Jan Lech

Scenografia: Paulina Kościk

 

Obsada: Wiktor Uhlig, Paulina Kościk, Sandra Stencel, Filip Sienkiewicz, Maksymilian Skawiński, Inga Shemaeva, 

Gościnne: Magdalena Pamuła

Muzycy: Tetiana Oreshko, Filip Pysz, Szymon Kałużny, Joanna Zabłocka, Adam Lipiński

 

Esej sceniczny powstał jako efekt działalności Pracowni Ekologii Teatru.

Fot. Marcin Sarota

 
 
 
 

Europejski Ośrodek Praktyk Teatralnych
założony, budowany i prowadzony
przez Włodzimierza Staniewskiego

 
Wydarzenia SpecjalneMediaMapa serwisuBIP

Copyright © 2013 - 2018 by Europejski Ośrodek Praktyk Teatralnych Gardzienice | Realizacja JMC

 
 
 

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies

Zamknij X