na podstawie fragmentów poetyckich Novalisa,
S. Lema, S. Wyspiańskiego, S. Weil, M. Blanchot, oraz tekstów własnych
Co musi się stać, by zmienić człowieka tak bardzo, że przybiera nowe imię? Jak mówić o wizji, której opisać nie potrafi nawet ten, który jej dostąpił?
Hymny do Nocy to próba odpowiedzi na pytanie: co zdarzyło się „na jałowym wzgórku”, gdzie przed ponad 200 laty Novalis – najmłodszy z ojców-założycieli romantyzmu – przeżył swoje najważniejsze doświadczenie wewnętrzne.
Spektakl wychodzi od przekazanej nam przez poetę wersji zdarzenia, konfrontując ją ze spojrzeniami twórców, otwierając nowe konteksty. Każda z pięciu komnat Gardzienickiego Pałacu, w którym rozgrywa się przedstawienie stanowi próbę innego naświetlenia epizodu, który zmienił życie Novalisa i otworzył nowy etap w historii europejskiej kultury.
W spektaklu wyprodukowanym przez Europejski Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice” udział biorą studenci i absolwenci PWST im. L. Solskiego w Krakowie oraz Akademii Praktyk Teatralnych w Gardzienicach.
Prapremiera spektaklu odbyła się w ramach sympozjum „Sentio: Novalis” w EOPT w Gardzienicach 20.09.2015. Spektakl prezentowany był również na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Błądzących w Gardzienicach oraz na Forum Młodej Reżyserii.
Prapremiera: Europejski Ośrodek Praktyk Teatralnych ,,Gardziencie” w ramach sympozjum ,,Sentio: Novalis” 2015;
Dramaturgia: Radosław Stępień;
Scenografia / projekcje: Iwona Bandzarewicz;
Muzyka: tradycyjne pieśni niemieckie, polskie, ukraińskie i korsykańskie,
Plakat / Zdjęcia: Iwona Bandzarewicz,
Reżyseria: Maciej Gorczyński
Bogna Paprocka-Podlasiak,
„Post mortem. Hymny do Nocy Novalisa w reżyserii Macieja Gorczyńskiego w Europejskim Ośrodku Praktyk Teatralnych Gardzienice”,
w:„Europejska Przestrzeń Kulturowa (EPQ): Kino – Teatr – Nowe Media”, pod red. Michała Jamiołkowskiego, Niny Oborskiej, Krzysztofa Tkaczyka, Warszawa 2017, s. 129–161.