Tomasz Wiśniewski, Mistrzostwo performatywnej „nażywności”. Obchody czterdziestolecia istnienia Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice”, „Konteksty. Polska sztuka ludowa.” 2018/ nr 1-2
„Występ zespołu XIII Akademii Praktyk Teatralnych został ukształtowany w całkiem żartobliwej formie historii Gardzienic w pięć minut. Młodym aktorom dano możliwość sparodiowania przyzwyczajeń nauczycielskich swoich mistrzów oraz zaprezentowania łagodnej drwiny sławnych przedstawień z przeszłości zespołu. Sceniczna narracja prowadzona przez dwie ,,kobiety z ludu” prowadziła nas, zgodnie z chronologią, od Spektaklu Wieczornego i Guseł, przez obrazy mające swoje korzenie w Żywocie protopopa Awwakuma i Carmina Burana, aż po odwołania do bliższych współczesności przedstawień, jak Metamorfozy, Elektra, obie Ifigenie oraz Oratorium Pytyjskie. Jowialna energia młodych wykonawców osiągnęła apogeum w zapadającej w pamięć scenie parodii cheironomii, czyli języka gestów. Za pośrednictwem tego dowcipnego i zręcznie wykonanego przedstawienia Gorczyński zdołał z powodzeniem skonfrontować się z ciężarem imponującej przeszłości ,,Gardzienic” za pomocą nieposkromionej siły młodości. Zwięźle przedstawiona historia została przyjęta z humorem – wszak wielu spośród widzów rozpoznawało na scenie samych siebie z przeszłości.”