zwierzeta rzezby Magdaleny Abakanowicz

Wystawa Magdaleny Abakanowicz „BESTIARIUSZ WSPÓŁCZESNY”

Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice”
Galeria Gardzienice
mają zaszczyt zaprosić
na wernisaż wystawy
rzeźby i rysunku

Magdaleny Abakanowicz
BESTIARIUSZ WSPÓŁCZESNY

Wernisaż będzie miał miejsce:
7 października 2021 r., o godz. 18.00
w Galerii Gardzienice przy ul. Grodzka 5a w Lublinie.
Kurator wystawy: Zuzanna Zubek-Gańska
Aranżacja światła: Włodzimierz Janowski
Oprawa graficzna: Jacek Gański

Wstęp na wernisaż oraz wystawę jest bezpłatny.
Wystawa będzie czynna do 27 października 2021 r., i będzie dostępna dla oglądających od poniedziałku do niedzieli.

Współorganizatorami wydarzenia są:
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
oraz Fundacja Marty Magdaleny Abakanowicz-Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego.

Galeria Gardzienice ma zaszczyt zaprosić na niezwykłą ekspozycję twórczości wybitnej rzeźbiarki Magdaleny Abakanowicz.
Wystawa będzie miała miejsce w Lublinie, przy ulicy Grodzkiej 5a w samym centrum Starego Miasta. Ekspozycja z uwagi na swój wielowątkowych charakter odbędzie się na dwóch poziomach Galerii Gardzienice, zarówno w sali czarnej jak i zabytkowych podziemiach.
Prezentowana wystawa twórczości Magdaleny Abakanowicz nosi tytuł BESTIARIUSZ WSPÓŁCZESNY I jest wystawą, na którą składają się rzeźby wypożyczone ze zbiorów Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku oraz prace rysunkowe pochodzące z kolekcji Fundacji Marty Magdaleny Abakanowicz-Kosmowskiej oraz Jana Kosmowskiego. Obie wyżej wymienione instytucje są współorganizatorami i partnerami Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice” przy tym właśnie wystawienniczym projekcie.
Tytuł wystawy jest bardzo istotny, bowiem „Bestiariusz Współczesny” nie jest próbą szablonowego ujęcia, skatalogowania rzeźbiarskich tworów o zoomorficznym charakterze do „jakiegokolwiek” gatunku, podgatunku. Nie próbujemy naszym obiektom rzeźbiarskim przypisać odgórnych historii, lecz chcemy ustanowić nowe, skierowane i dedykowane tylko tym wybranym tworom Artystki. Współczesność jest im przychylna przyjmując w swoje ramy czasowe unikatowe obiekty rzeźbiarskie, jakie przyszło nam eksponować nie wymuszając na nich określonych cech gatunkowych. Wystawa jest opowieścią o współczesnym bestiariuszu, w którym zawarte zostały zwierzopodobne formy, zbliżone kształtem do egzotycznych bliżej nieokreślonych istot, można by nawet delikatnie zasugerować, iż wizerunkowo bliżej im do tapirów. Niczym wielkoformatowe hybrydy są czymś na kształt zwierzęcia, lecz niosą w sobie pewien element istoty o fantastycznym charakterze, o czym świadczy ich znaczący i wiele wnoszący tytuł-Mutanty. Te rzeźbiarskie twory wywołują w nas poniekąd skrajne emocje oscylujące między bliżej nieokreślonym strachem, chwilowym poczuciem zagrożenia a fascynacją. Nasze niezwykłe Mutanty wychodząc nam w wystawienniczej przestrzeni naprzeciw przypominają o bardzo istotnej kwestii, o związkach łączących postać człowieka ze światem zwierzęcym. Wykonane w 1992 roku, Mutanty występowały zawsze w ujęciu stadnym, co nadawało im mocniejszego charakteru. Choć ich gabaryt zdaje się przytłaczać to materiał, z jakiego wykonano figury jest zaskakujący, gdyż stworzone zostały podobnie jak i towarzyszący im TUR z płótna workowego nasączonego żywicą.
Dopełnieniem ich staje się na ekspozycji spionizowana figura TURa, będącego niezwykłym zestawieniem stojącego człowieka z głową rogatego zwierza, tura. Silna, hieratyczna sylweta zdaje się dominować nad pozostałymi rzeźbami wnosząc do ekspozycji pewną symetrię i statykę, wyznaczając drogę metamorfozie, jaka zdaje się być efektem zestawienia Mutantów z czymś na wskroś przypominającym człowieka hybrydę, pół zwierzę, pół istotę ludzką.
Bestiariusz jest próbą ich umiejscowienia w dzisiejszym świecie, próbą skatalogowania na ich własną modłę. Mutanty wymykają się szablonom, są silne, masywne ziemskie, lecz eteryczny wydaje się być moment, w którym my jako oglądający stajemy im naprzeciw czując lęk i przytłoczenie. Niczym słowiańskie istoty, które niegdyś umknęły legendom i wszelkim formom zapisu. Aż odnalazła je współczesność.
Doskonałym uzupełnieniem ekspozycji jest zestaw starannie wyselekcjonowanych przez Fundacje dużych prac rysunkowych, które również oscylują wokół tematów zwierzęco pochodnych. Znajdą się tu zarówno prace z cyklu OWADY, jak i z cykli takich jak KORPUSY czy TWARZE.
Podsumowaniem ekspozycji, a także elementem dydaktycznym staje się podziemna część ekspozycji, która prezentuje szeroki wybór zdjęć obrazujących najróżniejsze dzieła rzeźbiarskie oraz tkaniny, które artystka wykonała. Autorem zdjęć jest Jan Gaworski / Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.
Fotografie te doskonale obrazują szeroki wachlarz twórczości Magdaleny Abakanowicz jak i doskonałość jej warsztatu. Na zdjęciach zobaczymy realizacje tak znane jak: „Ukon” – z cyklu Gry wojenne z 1995 roku, Hurma – Ugłowione z 1988, Realizacje Bambini z 1988roku, Postacie siedzące z 1974-1984, Figury Strzelnicze z 1981roku, Figury Tańczące z 2000, Klatkę z 1980, Embriologie z 2002, Abakany w tym – Abakan Turkusowy z 1969 czy też Abakan Lady z 1970-1980.
Fotografie zostały udostępnione dzięki uprzejmości Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Ważnym dodatkiem do części dydaktyczno-fotograficznej będzie również znakomity zbiór fotografii udostępnionych przez Fundacje Marty Magdaleny Abakanowicz-Kosmowskiej oraz Jana Kosmowskiego. Zdjęcia te ukazują między innymi znakomite i bardzo reprezentatywne realizacje Artystki na otwartych przestrzeniach w wybranych zakątkach świata, jak wymienione miedzy innymi poniżej:
– Katarsis, 1985, 33 figury z brązu z Kolekcja Giuliano Gori, Santomato di Pistoia, Italy
– Negev, 1985, 7 kamiennych kół, Ogród Rzeźby, Israel Museum, Jerusalem, Israel
– Space of Dragon, 10 metaforycznych głów, brąz, z 1988 roku, Seul, Park Olimpijski, Korea
– Space of Unknown Growth, 1998, kamień, 22 obiekty z betonu, Kolekcja Europos Parkas, Wilno, Litwa
– Agora, 2006, 106 figur z żeliwa, instalacja w Grant Park, Chicago, USA
– Walking Figures, brąz, 2009, wystawa w Marlborough Gallery, Nowy Jork, USA, 2010.

 

  • 00

    dni

  • 00

    godzin

  • 00

    minut

  • 00

    sekund

Data

07 październik 2021

Czas

10:00 - 17:00

Etykiety

aktualne,
Wystawa

Lokalizacja

Przestrzeń wystawiennicza - Grodzka 5a
20-112, Lublin, Grodzka 5a
Kategoria