Wystawa: „Władysław Hasior – Misterium Przedmiotu”


Wernisaż wystawy:

1 października 2020 r., o godz. 18.00

Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice”
Galeria Gardzienice
ma zaszczyt zaprosić na wernisaż wystawy

„Władysław Hasior – Misterium Przedmiotu”.

Wernisaż wystawy będzie miał miejsce
1 października 2020r., o godz. 18.00

Galeria Gardzienice, ul. Grodzka 5a w Lublinie.
kuratorzy wystawy: Zuzanna Zubek-Gańska, Gustaw Nawrocki

Wystawa czynna będzie do 30 października w godz. 10.00 – 17.00
Wstęp na wernisaż i wystawę jest bezpłatny.

Z uwagi na ograniczoną ilość miejsc prosimy o zgłoszenie chęci udziału w wernisażu pod numerem telefonu: 501-483-794.



Zaprezentowane na wystawie prace pochodzą ze zbiorów Miejskiego Ośrodka Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim, Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu.
Współorganizacja wystawy:
Miejski Ośrodek Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim
Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu
Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej ELEKTROWNIA w Radomiu.


„Władysław Hasior – Twórca na wskroś metaforyczny. Mówi się o nim jako o Artyście spełnionym i docenionym na całym świecie o czym świadczyć mogą liczne wystawy indywidualne w najbardziej prestiżowych galeriach i muzeach zagranicznych.
W 2011 roku dzięki uprzejmości Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku mieliśmy ogromny zaszczyt gościć w naszych, galeryjnych progach unikatowe dzieło Władysława Hasiora „Czarownika” z 1957 roku.
Ogromny, majestatyczny, spoglądał wtedy ze ściany na niewielką i niemal filigranowa rzeźbę Katarzyny Kobro, której subtelny Akt przy znaczącym gabarycie Czarownika zdawał się być mniejszy, niż w rzeczywistości.
Wtedy to ramie w ramie z niezwykłej urody dziełem Hasiora stanęły rzeźby wybitnych klasyków, by wraz z Czarownikiem dumnie prezentować kolekcję Orońską. Wystawa ta była rozbudowana o wielu twórców, lecz Hasior na niej był tylko jeden. Delikatnie odseparowany czernią ścian od reszty obiektów zdawał się nad nimi górować, niczym ptak o ogromnej rozpiętości skrzydeł, dominujący wyższe partie gór i przecinający bezkres nieba.
I tak nam wtedy Czarownik w duszy zagrał, że ta myśl o indywidualnej wystawie Władysława Hasiora w naszych przestrzeniach już z nami pozostała i czekała na swoją realizacje, aż do teraz.

Ostatni czas był niepokojący, ale dzięki owocnej współpracy z Miejskim Ośrodkiem Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim oraz Muzeum Jacka Malczewskiego w Radomiu udało nam zrealizować ekspozycje dzieł artysty w Lublinie. Na wystawie znalazły się między innymi dzieła wybrane przez Pana Gustawa Nawrockiego, współkuratora wystawy i kuratora zbiorów MOSART w Gorzowie Wielkopolskim. Całości dopełniły dzieła pozyskane dzięki
uprzejmości Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu oraz Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia”.

Dzieł Artysty kategoryzować się nie da, wymyka się on bowiem wszelkim klasyfikacjom, szczególnie patrząc na jego rzeźbiarskie dokonania, które umykają klasycznemu postrzeganiu rzeźby. Mówi się o wyjątkowości Władysława Hasiora, o wielowątkowości jego sztuki, która uczyniła go Artystą doskonałym, obejmującym w swej twórczości wiele dziedzin oraz zagadnień. Wpisał w sztukę przestrzeń i pozwolił z tej przestrzeni uczynić fragment dzieła. Ujmuje się go jako prekursora pop-artu nie tyle polskiego co światowego. Mocno scalony z kulturą Podhala zważywszy na jego korzenie i tradycje, odnalazł ścieżkę dialogu miedzy rodzimą ludowością i happeningiem.”

W związku z obecną sytuacją epidemiologiczną panującą w kraju i na świecie, Widzów obowiązują następujące zasady:
1) Widzowie mają obowiązek zakrywania twarzy i nosa za pomocą maski, maseczki, odzieży lub jej części.
2) Od obowiązków określonych w ppkt 1) zwolnione są dzieci do lat 4 i osoby niepełnosprawne albo wymagające opieki oraz osoby, które nie mogą zakrywać ust z powodu stanu zdrowia, całościowych zaburzeń rozwoju, niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym albo głębokim.
3) Prosimy o dezynfekcje dłoni płynem odkażającym lub założenia jednorazowych rękawiczek, a także zachowania bezpiecznego dystansu podczas przemieszczania się po galerii.
4) Zakazuje się dotykania zarówno eksponatów jak i wszelkich innych przedmiotów i powierzchni, z wyjątkiem poręczy i pochwytów.
5) Widzowie mają obowiązek stosować się do zaleceń porządkowych wydawanych przez pracowników galerii.